عمومی

مضرات مصرف زیاد قهوه چیست؟

مضرات مصرف زیاد قهوه چیست؟

قهوه یک نوشیدنی فوق العاده خوش طعم و خوشبو با اثرات مثبت زیادی است که هر روز صبح به ما کمک می کند هوشیارتر شویم و روزمان را سرحال و قبراق آغاز کنیم. اما تحقیقات نشان می دهد که مضرات مصرف زیاد قهوه بیشتر از اثرات مثبت آن است که دلیل اصلی آن هم وجود کافئین در این نوشیدنی است.

مضرات مصرف زیاد قهوه می تواند شامل بی قراری، احساس لرز، افزایش ضربان قلب یا نامنظم شدن آن، سردرد، تحریک پذیری و بی خوابی باشد.خوشبختانه این مضرات خطر چندانی برای سلامتی ندارند فقط کمی ناخوشایند هستند و پس از چند ساعت برطرف می شوند.

البته افرادی که به مشکلات قلبی و عروقی مبتلا هستند، در کنار تمامی حسن ها و نکات مثبتی که نوشیدن قهوه ممکن است برای آنها داشته باشد، اگر در مصرف قهوه زیاده روی کنند، احتمال تشدید مشکلات قلبی و حتی سکته در آنها وجود دارد. به همین علت، رعایت حد اعتدال در مصرف این نوشیدنی دلچسب اهمیت زیادی دارد.

اگر می خواهید بیشتر با مضرات مصرف زیاد قهوه آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مهمترین مضرات مصرف زیاد قهوه

مضرات مصرف زیاد قهوه که در ادامه به آنها اشاره می کنیم می تواند باعث شود که دچار مشکلات بسیار زیادی شوید. این مشکلات، می توانند دردسرهای جدی را برای برخی از افراد به وجود بیاورند.

مهم ترین مضرات مصرف زیاد قهوه

مهم ترین مضرات مصرف زیاد قهوه

سوزش معده

ایجاد سوزش در معده یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند جزو مضرات اصلی مصرف زیاد قهوه باشد. به دلیل وجود کافئین بالا در قهوه در صورتی که این ماده را با معده خالی مصرف کنید و یا تعداد دفعات مصرف شما زیاد باشد، سوزش را در معده خود احساس خواهید کرد. این مسئله سبب می شود تا در طولانی مدت دچار معده دردهای شدید و حتی زخم معده شوید.

مشکل دستگاه گوارش

علاوه بر سوزش معده و ایجاد زخم در معده، می توانیم به وجود آمدن مشکل در دستگاه گوارش را نیز جزو مضرات مصرف زیاد قهوه بدانیم. معمولا مصرف کردن قهوه به مقدار زیاد اگر درصد کافئین بالایی نیز داشته باشد، می تواند سلول های پوششی دیواره های روده را از بین ببرد و مشکلات هضم و گوارش زیادی را به همراه داشته باشد.

مشکلات دستگاه گوارشی در اثر مهم ترین مصرف زیاد قهوه

مشکلات دستگاه گوارشی در اثر مهم ترین مصرف زیاد قهوه

بی خوابی از آزادهنده ترین مضرات مصرف زیاد قهوه

وجود کافئین و چند ماده دیگر در قهوه می تواند سبب بروز بی خوابی های مکرر شود. این مسئله سبب می شود تا هم سیستم خواب شما به هم بریزد و هم هورمون هایی که مربوط به تنظیم خواب هستند به صورت نامناسب و نامنظمی ترشح شوند. بی خوابی در اثر مصرف زیاد قهوه می تواند مربوط به زمانی باشد که قهوه را حداقل 6 ساعت قبل از ساعت خواب نوشیده باشید.

تپش قلب از خطرناک ترین ترین مضرات مصرف زیاد قهوه

افزایش ضربان قلب یکی دیگر از اثرات مصرف زیاد قهوه است. افرادی که بیماری ها و ناراحتی قلبی دارند، در این خصوص می توانند دچار مشکل شوند. معمولا با بالاتر رفتن تپش و ضربان قلب، افرادی که ورزش و یا فعالیت های فیزیکی انجام می دهند، می توانند به شکل راحت تری آن کارها را انجام دهند. به همین دلیل نیز مصرف قهوه برای این افراد می تواند مناسب باشد. این در صورتی است که اگر چنین فعالیت هایی را انجام ندهید، مصرف قهوه می تواند به ضرر شما باشد.

کاهش آب بدن

دیهیدراته شدن بدن و یا کم شدن مقدار آب بدن در اثر افزایش میزان تعریق رخ می دهد. با مصرف بیش از اندازه قهوه، میزان عرق کردن بدن نیز بیشتر می شود. همین موضوع سبب می شود تا مقدار آبی که در بدن وجود دارد نیز کاهش پیدا کند. فراموش نکنید که کم آبی بدن خود می تواند منجر به بروز یک سری از مشکلات خاص شود.

افزایش استرس و اضطراب از رایج ترین مضرات مصرف زیاد قهوه

کافئین موجود در قهوه می تواند هورمون آدرنالین را نیز در خون آزاد کند. این هورمون که در مواقع حساس و در زمان هیجان در خون آزاد می شود، سبب بالا رفتن میزان استرس و اضطراب فرد می شود. همین ماده می تواند فرد را در حالت آماده باش برای مقابله با اتفاقات بیرونی نگه دارد.

کافئین قهوه اگر به مقدار زیاد مصرف شود می تواند این استرس و اضطراب را در فرد به صورت همیشگی کند. به همین خاطر نیز باید بدانید که بالا رفتن میزان استرس و اضطراب در اثر مصرف قهوه یکی از بزرگ ترین معایب این ماده می تواند باشد.

افزایش استرس در اثر مهم ترین مصرف زیاد قهوه

افزایش استرس در اثر مهم ترین مصرف زیاد قهوه

به عنوان مثال کافئین موجود در قهوه یک محرک قوی است که می تواند سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد و علائمی مانند بی قراری، تحریک پذیری، تپش قلب و … را برای زنان باردار به وجود آورد. این علائم می توانند به طور خاص برای زنان باردار که به طور طبیعی در این دوران با تغییرات هورمونی و عاطفی روبرو هستند، مشکل ساز باشند. بنابر این باید در نوشیدن قهوه در بارداری احتیاط کرد.

کارکرد ناقص عضلات

این مورد بسیار کم پیش می آید اما برای برخی از افراد چنین مشکلی پیش آمده است. بنابراین بهتر است در خصوص آن بدانید. واپاشی ماهیچه مخطط موضوعی است که در اینجا اهمیت دارد. در اثر این نوع از واپاشی معمولا سلول های دوکی شکل و مخطط ماهیچه ها از هم جدا می شوند و سپس وارد جریان خون می گردند. این سلول ها به کبد و کلیه رسیده و می توانند سبب از کار افتادگی این اندام ها شوند.

چنین مشکلی در اثر مصرف کردن مقدار زیاد قهوه با درصد کافئین بالا در مدت زمان کوتاه رخ می دهد. بنابراین حتما به این موضوع توجه داشته باشید که اگر عادت به مصرف قهوه ندارید، نباید به صورت ناگهانی مقدار زیادی از قهوه را استفاده کنید.

وابستگی به کافئین

یکی دیگر از مضرات قهوه که نباید آن را نادیده گرفت در خصوص اعتیادی است که نسبت به مصرف کافئین پیدا می کنید. این موضوع می تواند در اثر مصرف دائمی قهوه به وجود بیاید و مسلما معایب زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. در نظر بگیرید که وابستگی روانی و جسمی به کافئین هم بر روی عملکرد طبیعی فرد و هم بر روی رفتارها و افکار فرد می تواند اثر داشته باشد. اگر فردی که نسبت به مصرف قهوه اعتیاد پیدا کرده است، روزی بدون این ماده بخواهد فعالیت های روزانه اش را شروع کند، دچار مشکل خواهد شد.

چطور اعتیاد به قهوه را ترک کنیم؟

تمامی مضراتی که در خصوص نوشیدن زیاد از حد قهوه وجود دارد، می تواند مشکلات فراوانی را به وجود بیاورد. این مضرات در حقیقت سبب می شوند تا سلامتی افراد به صورت جدی به خطر بیفتد. مسلما چنین چیزی می تواند نشان دهنده اعتیاد باشد. به همین دلیل نیز حتما باید نسبت به ترک اعتیاد این ماده اقدام شود. در اینجا چند نکته ساده برای شما آورده شده است که با توجه به آن بتوانید اعتیادی که نسبت به کافئین و قهوه دارید را کنار بگذارید.

کاهش مصرف تدریجی

برای از بین بردن اعتیاد به قهوه نمی توانید به صورت ناگهانی 8 لیوان قهوه را به صفر برسانید زیرا قطعا بدن شما دچار شوک خواهد شد. در چنین شرایطی لازم است که حتما میزان مصرف قهوه را به صورت تدریجی کم کنید.

کاهش تدریجی مصرف قهوه

کاهش تدریجی مصرف قهوه

مصرف بیشتر آب

میزان ابی که مصرف می کنید را بیشتر کنید. هرقدر میزان هیدراته بودن بدن را بیشتر کنید، احتمالا کشش بدن به سمت مصرف کافئین نیز کمتر خواهد شد.

کلام پایانی

در این مقاله با مضرات مصرف زیاد قهوه آشنا شدید. اما اگر بدانید که دقیقا در چه زمانی مصرف قهوه می تواند مناسب باشد و میزان دریافت کافئین بدن تان را کنترل کنید، مطمئنا می توانید از نوشیدن چند فنجان قهوه در روز لذت ببرید. اگر می خواهید لذت بی نظیری را تجربه کنید، حتما قهوه ترکیبی یا تک خاستگاه را از فروشگاه های معتبری تهیه کنید که از بابت کیفیت، و همچنین برشته کاری قهوه اطمینان کافی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *