عمومی

برشته کاری قهوه

برشته کاری

برشته کاری قهوه، فرایندی بسیار پراهمیت است که اگر به دقت انجام نشود نمی توان انتظار نوشیدن قهوه ای با عطر و طعم عالی را داشت. ما بر این باوریم که مشتریان ما سزاوار نوشیدن یک فنجان قهوه خوش طعم و بی نظیر هستند که در مرحله برشته کاری، تازگی و کیفیت آن حفظ شده است.

برشته کاری قهوه چیست؟

زمانی که مرحله فراوری قهوه به پایان می رسد، می بایست به سراغ مرحله بعدی یعنی رستری قهوه و یا همان برشته کاری قهوه برویم. این مرحله در ایجاد عطر و طعم قهوه تاثیر قابل توجهی دارد. به همین خاطر نیز قهوه های مختلف دارای عطر و طعم های متفاوت و گوناگونی هستند.

عملا اگر مرحله برشته کاری قهوه انجام نشود، هیچ عطر و طعمی را در قهوه حس نمی کنیم و از طرف دیگر نیز نمی توانیم از دانه های سفت و سخت قهوه استفاده کنیم. این پروسه هم دارای مراحل مختلفی است و هم نیاز به تجهیزات خاصی دارد و حتما باید توسط افراد متخصصی انجام شود که با نحوه رست کردن قهوه باکیفیت آشنایی کامل دارند.

به همین دلیل است که ما برندهایی را انتخاب می کنیم که به نوآوری، تکامل و بهینه‌سازی در برشته کاری قهوه متعهدند تا مشتریانمان از قهوه‌ فوق‌العاده‌ای لذت ببرند که عطر و طعم فراموش نشدنی دارد.

روش های مختلف برشته کاری قهوه

برای انجام برشته کاری قهوه می توانیم شیوه ها و روش های مختلفی داشته باشیم. این شیوه های گوناگون مزیت های خاصی را به دانه های قهوه می دهند. به طور کلی قهوه می تواند دو روش رست کوتاه و رست بلند داشته باشد. یک قاعده کلی وجود دارد. قهوه هایی که رست طولانی تری دارند معمولا برای مواردی همچون اسپرسو استفاده می شوند. قهوه هایی که فرایند رست کوتاه تری دارند نیز معمولا برای مواردی که فرایند دم کشیدن طولانی تری دارند، به کار می روند.

مراحل برشته کاری قهوه

برای رستری قهوه یک سری مراحل خاص وجود دارد. این مراحل باید حتما پشت سر هم انجام شوند و با نهایت دقت نیز صورت گیرند. در غیر این صورت نمی توانیم انتظار برشته شدن حرفه ای قهوه را داشته باشیم.

مرحله یک: نقطه بازگشت

در مرحله نقطه بازگشت، دمای مخزن و دمای دانه ها به تعادل میرسد.

مرحله دو: خشک کردن

دانه های قهوه در ابتدا دارای رطوبت کمی هستند. این رطوبت می تواند چیزی بین 10 الی 12 درصد باشد. وقتی می خواهیم فرایند برشته کاری قهوه را انجام دهیم، دانه ها را در مخزن برشته کاری که از قبل گرم شده است، می ریزیم. با این کار دمای دانه ها افزایش پیدا کرده و رطوب داخل آن ها به تدریج خشک می شود.

مرحله سه: میلارد

آغاز اصلی فرایند برشته شدن در مرحله میلارد یا قهوه ای شدن صورت می گیرد. دمای مخزن که افزایش پیدا کرده است، سبب می شود تا دمای دانه قهوه از داخل بیشتر شود و انبساط دانه قهوه سبب ریزش پوسته نازک و بیرونی دانه قهوه شود.

مرحله چهار: ترک اول

همان طور که گفتیم داخل دانه قهوه، گاز و آب نیز وجود دارد. با بالا رفتن دمای دانه ها این بخارها منبسط می شوند و از سمت داخل به بیرون فشار وارد می کنند. همین فشار و انبساط باعث می شود تا قهوه دچار ترک خوردگی های ریزی شود. برشته شدن در این مرحله نیز تقریبا کامل شده است اما این برشتگی با رنگ قهوه ای روشن است. اگر می خواهید طعم واقعی دانه قهوه را احساس کنید، برشته کاری قهوه باید در همین مرحله متوقف شود.

مرحله پنج: توسعه برشته کاری

در این مرحله برشته کاری اصلی رخ می دهد. فردی که این مرحله را انجام می دهد بایستی مهارت بالایی نیز در این زمینه داشته باشد. هرقدر دمایی که قهوه ها در این مرحله در معرض آن قرار می گیرند بیشتر باشد، طعم ترشی و شیرینی قهوه نیز کمتر خواهد شد.

مرحله شش: ترک دوم

در این مرحله می بینیم که ترک دوم که نشان دهنده از بین رفتن ساختار داخلی قهوه است، رخ می دهد. با تیره تر شدن ظاهر دانه و ظهور روغن بر سطح دانه متوجه می شویم که مرحله برشته کاری قهوه به اتمام رسیده است. اگر پس از ترک دوم نیز باز هم فرایند حرارت دهی ادامه پیدا کند، قهوه به طور کامل می سوزد.

دستگاه ها و تجهیزات برشته کاری قهوه

برای برشته کاری قهوه یک سری تجهیزات و دستگاه ها وجود دارد. هر کدام از این موارد می توانند یک بخش از کار برشته کاری را انجام دهند. به همین دلیل نیز باید حتما آن ها را از بهترین کیفیت ها تهیه کنید.

دستگاه برشته کاری

اولین دستگاهی که لازم است تهیه کنید، دستگاه برشته کاری است. این دستگاه یک مخزن استوانه ای شکل دارد و قهوه از طریق همین مخزن وارد دستگاه می شود. یک صفحه در قسمت زیرین دانه ها قرار می گیرد. این صفحه داغ شده و به صورت غیر مستقیم به دانه ها حرارت می دهد. پس از داغ شدن با استفاده از فرایندی به نام فرونشاندن، این دانه ها سرد می شوند.

دستگاه سنگ زدا

زمانی که دانه های قهوه برشته شدند، وارد دستگاه سنگ زدا می شوند. این دستگاه می تواند مواد و اجسام اضافی را شناسایی کند. به طور مثال دانه های قهوه نارس که برشته نشده اند نیز جزو همین اجسام خارجی محسوب می شوند.

دستگاه رطوبت سنج

میزان رطوبتی که در دانه ها وجود دارد، از طریق کم کردن وزن اولیه دانه ها و وزن دانه ها پس از برشته شدن محاسبه می شود. این کار توسط دستگاه رطوبت سنج انجام می شود. سنجش میزان رطوبت سبب می شود تا بدانیم که قهوه در چه شرایطی قرار دارد.

دستگاه رنگ سنج

از اشعه مادون قرمز استفاده می شود تا سطح برشته کاری قهوه سنجیده شود. معمولا هرقدر عددی که دستگاه رنگ سنج نشان می دهد ئایین تر باشد، قهوه برشته تر است.

شیوه های مختلف برشته کاری قهوه

شیوه های مختلفی علاوه بر روش ها و مراحل برشته کاری قهوه وجود دارد. این شیوه های مختلف می توانند تعیین کنند که قهوه مورد نظر برای چه چیزی قرار است استفاده شود.

برشته کاری اسپرسویی

تهیه کردن اسپرسو طی یک روند سریع انجام می شود. به همین دلیل نیز لازم است که فرایند برشته کاری طولانی تر و عمیق تر شود. هر قدر برشته کاری قهوه طولانی تر شود، طی فرایند دم آوری قهوه نیز می توان عصاره قهوه را راحت تر گرفت.

برشته کاری دمی

اما در صورتی که قرار است قهوه مورد نظر برای دم کشیدن در دله و جذوه استفاده شود، باید فرایند برشته کاری کوتاه تری نیز داشته باشد. این مسئله سبب حفظ شدن طعم و عطر قهوه می شود و می توانید از قهوه های باکیفیت تری نیز برخوردار باشید.

عطر و طعم بی نظیر قهوه را با رست های متنوع ما تجربه کنید

در سایت ما می توانید تنوع بالایی از قهوه های تک خاستگاه و ترکیبی را سفارش دهید که فرایند برشته کاری آنها با دستگاه ها تجهیزات بسیار باکیفیتی انجام شده تا لذتی فراموش نشدنی را از نوشیدن یک فنجان قهوه به شما هدیه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *