قهوه

آیا نوشیدن قهوه در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا نوشیدن قهوه در دوران بارداری بی خطر است؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که خانم های باردار از متخصصین می پرسند این است که “آیا می توانم در دوران بارداری قهوه بنوشم؟” اگر بخواهیم خیلی مختصر به این سوال پاسخ بدهیم، باید بگوییم، نوشیدن قهوه در دوران بارداری بی خطر است و زنان باردار می توانند قهوه بنوشند.

با این حال نباید از مضرات مصرف زیاد قهوه غافل شد، زیرا میزان کافئین مصرف شده در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد، چون تحقیقات متعددی نشان داده که اگر مصرف ​​کافئین از حد معقولی بیشتر شود می روی جنین اثرات منفی داشته باشد.

کافئین یکی از مواد خوراکی است که اکثر خانم های باردار مصرف می کنند و ممکن است از طریق نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه، شکلات یا چای وارد بدن آنها شود. اما قهوه محبوب ترین و معمولا پرمصرف ترین منبع کافئین است.

این حقیقت که روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون فنجان قهوه توسط خانم ها نوشیده می شود، می تواند ما را به فکر بیندازد که ببینیم آیا واقعا نوشیدن قهوه در دوران بارداری بی خطر است؟!

برای پاسخ دقیق تر به این سوال، باید مقدار مجاز مصرف کافئین در دوران بارداری و اثر نوشیدن قهوه در این دوران را بررسی کنیم.

 

آیا می توانم در دوران بارداری قهوه بنوشم؟

قهوه به جز کافئین، حاوی چندین ماده مغذی ضروری برای بدن است و آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد، بنابراین زمانی که باردار نیستید حتیمی تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

به مواد مغذی موجود در یک فنجان قهوه معمولی نگاه کنید:

  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11٪
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): 6٪
  • ویتامین B1 (تیامین): 2٪
  • ویتامین B3 (نیاسین):
  • منگنز: 3٪
  • پتاسیم: 3٪
  • منیزیم: 2٪
  • فسفر: 1%

شاید مقدار این مواد بسیار کم باشد اما اگر آن را در تعداد فنجان هایی که معمولاً در روز می نوشید، ضرب کنید متوجه می شوید که قهوه می تواند بخش قابل توجهی از مواد مغذی دریافتی روزانه شما را تامین کند.

 

روزی چند فنجان قهوه در دوران بارداری می توانم بنوشم؟

مطالعات زیادی وجود دارد  که نشان می‌دهد نوشیدن منظم قهوه می‌تواند مزایایی مثل کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، پارکینسون و دیابت نوع 2 داشته باشد.

با این حال، برخی از محققان معتقدند نوشیدن قهوه در بارداری می تواند تأثیر نامطلوبی بر سلامت شما و جنین تان داشته باشد.

در واقع، دو پاسخ کاملا متضاد به سوال آیا نوشیدن قهوه در دوران بارداری بی خطر، وجود دارد. در سپتامبر سال گذشته تحقیقی در مجله BMJ Evidence-Based Medicine  منتشر شد که در آن نتیجه‌گیری شد که نوشیدن قهوه در بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین، مرده‌زایی، وزن کم هنگام تولد و/یا لوسمی حاد دوران کودکی شود. محققان در مطالعه خود به بیش از 1200 گزارش اشاره کردند که نشان می داد نوشیدن قهوه در بارداری به طور قابل توجهی با پیامدهای منفی مرتبط است.

اما سازمان استاندارد مواد غذایی، بر این باور است که مصرف 200 میلی گرم قهوه در روز بی خطر است و به زنان باردار و شیرده توصیه می کند که برای پیشگیری از خطرات احتمالی، بیش از 200 میلی گرم کافئین در طول روز، که تقریباً دو لیوان قهوه فوری یا یک لیوان قهوه دم شده است، مصرف نکنند.

بنابراین، بهتر است به جاس این سوال که آیا نوشیدن قهوه در دوران بارداری بی خطر است از خود بپرسید مصرف چه مقدار کافئین در دوران بارداری بی خطر است؟ چون کافئین در سایر مواد خوراکی مثل نوشیدنی های انرژی زا، چای و شکلات نیز وجود دارد که باید در هنگام بررسی این سوال در نظر گرفته شوند.

 

مصرف چه مقدار کافئین در دوران بارداری بی خطر است؟؟

با توجه به تحقیقات انجام گرفته، حداکثر میزان مصرف مجاز کافئین در دوران بارداری 200 میلی گرم در روز است. اکثر متخصصین معتقدند مصرف بیشتر کافئین توسط یک زن باردار می تواند به سلامت کودک او آسیب برساند.

اگرچه ریسک مصرف کافئین بیشتر هنوز نامشخص است، اما چون تایید شده که کافئین قطعاً می‌تواند در جفت نفوذ کند، به همین دلیل است که به شدت توصیه می‌شود زنان باردار از حد مجاز 200 میلی‌گرم در روز تجاوز نکند.

 

مضرات مصرف کافئین بیش از حد در دوران بارداری چیست؟

به جز افزایش خطر احتمالی سقط جنین، کافئین ممکن است برای خود شما نیز مضر باشد.مثلا ممکن است باعث شود شما بیشتر از قبل به دستشویی بروید. همچنین می تواند سوزش معده شما را بدتر کند و باعث عصبانیت شما شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که مصرف کافئین بیش از حد بر میزان جذب آهن در دوران بارداری تأثیر بگذارد و در نتیجه خطر کمبود آهن یا کم خونی را افزایش دهد.

 

چه مقدار کافئین در یک فنجان قهوه وجود دارد؟

تشخیص اینکه چه مقدار کافئین در فنجان قهوه ای که شما می نوشید، وجود دارد کمی مشکل است زیرا برننر قهوه و نحوه دم کردن آن می تواند بر میزان کافئین تأثیر بگذارد. اما به طور میانگنی می توانید میزان قهوه هر نوشیدنی را در جدول زیر مشاهده کنید:

 

نوع نوشیدنی

مقدار کافئین 

1 قوطی نوشابه انرژی زا 50-350 میلی گرم
1 فنجان قهوه دم کرده 137 میلی گرم
1 فنجان قهوه فوری 95  میلی گرم
1 شات اسپرسو 90  میلی گرم
1 فنجان چای دم کرده (سیاه) 48  میلی گرم
1 لیوان چای سبز 29  میلی گرم
1/2 فنجان بستنی قهوه 20-40  میلی گرم
1 اونس شکلات تلخ 20  میلی گرم
1 فنجان قهوه بدون کافئین  5-30  میلی گرم
1 اونس شکلات شیری 6  میلی گرم
1 لیوان چای سیاه بدون کافئین 5  میلی گرم

 

 

تحقیقات نشان می دهند که قهوه در دوران بارداری بی خطر است

 

 

محققان دانشگاه کوئینزلند دریافته اند که لذت بردن از یک فنجان قهوه لاته یا حتی اسپرسو طی روز هیچ خطری برای دوران بارداری ندارد.

دکتر Gunn-Helen Moen ، دکتر Daniel Hwang و Caroline Brito Nunes از مؤسسه علوم زیستی مولکولی UQ از تحقیقات ژنتیکی برای تجزیه و تحلیل نحوه نوشیدن قهوه استفاده کردند و یافته‌های آنها نشان داد مصرف محدود قهوه در دوران بارداری خطر سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس را افزایش نمی‌دهد.

دکتر مون گفت: “دستورالعمل‌های کنونی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید زنان باردار باید کمتر از 300 میلی‌گرم کافئین یا دو تا سه فنجان در روز قهوه بنوشند.اما این توصیه بر اساس مطالعات مشاهده‌ای است که در آن تاثیر نوشیدن قهوه از سایر ریسک فاکتورها مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل یا رژیم غذایی نامناسب دشوار است. ما در این تحقیق تصمیم گرفتیم بفهمیم که آیا قهوه به تنهایی واقعاً خطر پیامدهای نامطلوب بارداری را افزایش می‌دهد یا خیر. تحقیقات ما نشان داد که اینطور نیست.”

دکتر هوانگ گفت: “تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که خطر سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس برای زنانی که قهوه می‌نوشند، وجود ندارد. با اینحال، مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری را توصیه نمی‌کنیم.”

در این تحقیق از داده های ژنتیکی کنسرسیوم ژنتیک قهوه و کافئین و BioBank انگلستان، استفاده شده و نتایج آن در مجله بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است .

 

جمع بندی

اکثر خانم های باردار می دانند که مصرف کافئین در دوران بارداری باید محدود باشد. آنها معمولا میزان مصرف قهوه، چای، نوشابه و شکلات تخته ای را محدود می کنند. اما آیا می‌دانستید کافئین حتی در برخی صابون‌ها نیز یافت می شود و می‌توان از طریق آن را پوست جذب کرد؟ به همین دلیل است ته توصیه می شود خانم های باردار مصرف قهوه خود را در حد یک فنجان در روز نگه دارند تا در صورت جذب کافئین از منابع دیگر، دچار پیامدهای احتمالی نشوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *